een rare kronkel in mijn hersenen

een rare hersenkronkel zorgt ervoor dat dit voor mij zowat het moeilijkste blokje is uit de civil war diary quilt.

het net gemaakte middenstuk is geen probleem. daar zijn alle stukjes gelijk, of op zijn minst toch nog draaibare stukjes. maar dan begint het. de ronde ‘na’ de witte zijn allemaal verschillende stukjes. het is voor mij een heel denkproces om het blokje juist op de stof getekend te krijgen. immers, er wordt getekend op de achterkant van de stof, en dus moet het malletje dat ik maak omgedraaid worden voor ik begin te tekenen.

iedere keer als ik zoiets moet maken is het denken, tekenen en hertekenen, want steevast gaat er iets verkeerd. na veel gevloek denkwerk heb ik nu -denk ik- alle blokjes juist uitgetekend en kan het puzzelen beginnen.

23 responses to “een rare kronkel in mijn hersenen

  • Balsemien

    O ja Inge, dat is heel lastig, misschien kun je iets markeren met de blauwe stift die verdwijnt als je de inkt nat maakt? Ik begrijp je gepuzzel helemaal. Net als het dak van de huisjes, dat ging ook prompt fout de eerste keer…

  • Ines

    Dat gebeurt mij ook regelmatig, maar jou kennende zal het heus wel goed komen.

    Groetjes
    Ines

  • Anita

    Je bent de enige niet hoor. Ik vind het ook altijd een probleem om achterstevoren te denken.

  • Erica

    Grappig ik heb dat blok ook klaarliggen om te gaan maken. Zal nu ook extra opletten met de malletjes!

  • Merel

    Hi Inge, misschien kun je je malletjes maken van materiaal dat 2 verschillende kanten heeft, zeg maar even karton met een printje voorop. Dan houd je de printkant aan als voorkant bij het maken van het malletje, bij het aftekenen moeten dan de voorkant (print) van het malletje en de voorkant van de stof (print) dezelfde kant op wijzen 🙂

    Of je markeert bij het tekenen van de mal meteen met tekst wat de voorkant is (bij doorzichtige mallen zie je letters in spiegelbeeld /of niet)

    Of je maakt het blokje in spiegelbeeld, maar dan moet je evengoed zorgen dat je alle malletjes dezelfde kant op gebruikt 🙂

    Succes! Het komt vast goed,

    Groetjes Merel

  • Klaske

    Je had hem misschien ook op de paperpiecing manier(net als een logcabin) kunnen maken,op luierinleg of papier,hoef je alleen het papier er weer af te scheuren. mijn civil war ligt nog opgeborgen, maar ik geloof dat ik het zo zou hebben gedaan. Want anders gaan er bij mij ook hele gekke woorden in zitten;-))Het word een mooi blok!!
    Fijne zondag

  • Inge Slaats

    Hey naamgenootje, ik heb dit blok gepaperpieced. Dan is het opeens heel erg gemakkelijk, echt waar. Zo klaar. Succes verder!

  • Cisca

    Alle tips zijn al langsgekomen, dus hoef ik niks meer te zeggen. Het is in ieder geval een mooi blok, en je zult trots zijn als hij klaar is!
    Groetjes en veel succes, Cisca

  • PetraM

    O ik lees het al wat een gedoe is het geweest. Ik leg altijd het malletje aan de voorkant zoals hij moet worden, schuif hem naar de achterkant zonder het malletje om te draaien, teken en knip uit en ik zet het in elkaar. Geen gedoe en precies goed. Succes met maken want het is wel een erg leuk blok.

  • vero

    wel een mooi blokje, ik ben bezig aan mijn derde blokje
    knuffs, vero

  • Marijke

    De stukjes nummeren dat werkt perfect .

  • Gert

    Heel herkenbaar, ik raak al in de war als ik een mal gespiegeld moet tekenen voor op de achterkant, dan slaat meteen de twijfel bij mij toe.

  • sylvia

    arme jij……..ik zet altijd een letter of cijfer op het malletje, zie ik altijd wat de goede kant is!!
    veel succes en het resultaat zien
    we weer, he?!
    groetjes, Sylvia

  • Else

    Je bent niet de enige die de fout in gaat! Fijn dat je er nu uit bent, veel prikplezier, knuffel Else

  • sommeke

    Jaaa, daar kan ik ook over meepraten!
    Succes met de moeilijke!

  • Juud

    Echt heel herkenbaar dit! Hopelijk is het blokje nu klaar!

  • katrien

    hei,groetjes uit oostenrijk.
    ik heb dit blokje op luierinleg gemaakt, veel makkelijker dan alle stukjes uit te tekenen

  • Chris

    Ik kan me best voorstellen dat je er van in de war raakt. Vooral als je het met de hand doet. Ik vind het altijd makkelijker om het met paperpiecing te doen, maar ook dan moet je soms heel goed nadenken hoor. Maar het gaat best lukken!

  • inge

    om iedereen gerust te stellen: het is gelukt, gewoon getekend en ’t ging eigenlijk best goed. foto op 14/03 op mijn blog.

  • severiensverhaaltjes

    Het zag er al mooi uit en jou lukt (bijna?) alles. Ik ben benieuwd de 14de.

  • quiltingingrid

    Ohhh, lastig altijd he.. ik heb er ook vaak problemen mee hoor.. maar ik markeer dan de goede kant van de mal direct met een pen. Zo probeer ik het toch wat simpeler te houden LOL.. maar het lukt niet altijd hoor..
    Het is wel een mooi blokje !!
    sterkte !!!

  • rijtje af « chevremont

    […] te zien op 14 maart, de volgende update van de civil war diary quilt. ook het moeilijke blok van vorig weekend is gelukt, en eigenlijk nog wel best […]

Geef een reactie

