tutorial

ik kreeg een paar vragen over mijn speldenkussenkopje. hoe ik het gemaakt heb en zo.
eerst en vooral: het is geen uitvinding van mij, ik schreef het al, ik heb inspiratie opgedaan op Pinterest!

ik kocht dus eerst een kopje en een bijpassend bordje in de plaatselijke kringwinkel. hou bij de aankoop in je achterhoofd welke stof je wil gaan gebruiken voor het maken van het speldenkussentje. (of doe zo als ik: koop en kijk daarna in je voorraad naar een bijpassend stofje ;-))

tasje

velen vroegen of ik het tasje (zoals wij het hier noemen) of kopje zoals veel van mijn lezers het noemen aan het bordje lijmde. ja, ik heb het gelijmd. ik gebruikte hiervoor sieradenlijm, maar je zou het evengoed met andere lijm kunnen vastplakken. het moet in ieder geval lijm zijn die porselein kan lijmen.

één keer je het stofje gekozen hebt, teken je op de achterkant van je stof een cirkel die een ruim aantal centimeter groter is  dan de omtrek van de kopjesopening. je kan dit met een passer, maar je kan evengoed iets uit je keuken gebruiken, zoals ik deed met een bord.

tut1tut2

volgende stap is de cirkel uitknippen. die vormt de basis van het speldenkussentje.

en dan heb je naald en draad nodig, om te gaan stroppen. je begint  (aan de binnenkant van de stof) op ongeveer een centimeter van de buitenkant grote steken (van ongeveer een cm) te maken en gaat zo de volledige cirkel rond. je kan hiervoor gerust een restje draad gebruiken, zelfs één die helemaal niet bij het stofje past. die draad verdwijnt straks immers helemaal toch uit het zicht. gebruik hiervoor wel een stevige draad. quiltdraad is ideaal. je zal straks bij het stroppen immers wat kracht op de draad zetten en bv een rijgdraad is dan vlug geknapt.

tut3

eenmaal rond trek je tegelijkertijd aan het begin en einde. je zal zien dat de cirkel begint een bol te worden. trek nog niet helemaal dicht, want straks moet de vulling er nog in. zorg er ook voor dat de buitenkant van de stof (die straks de bovenkant van het speldenkussen moet vormen) effectief aan de buitenkant van de bol komt!

tut4

en dan kan je gaan vullen. ik heb hier gewerkt met een restje van kussenvulling, maar het je kan ook andere vullingen gebruiken (eventueel in een binnenzakje stoppen voor je het in deze bol gaat stoppen als het heel fijne vulling is). na het vullen trek je de twee draden (begin- en einddraad van het stroppen) goed aan en je maakt er een knoop in, zodat het ‘nooit’ meer los kan.

tut5

en dan heb je nogmaals lijm nodig, om de bol in het tasje te lijmen, ik heb hiervoor opnieuw sieradenlijm gebruikt.  goed aandrukken in het kopje en dan laten drogen.tut6

zorg er voor dat je enkel de bovenkant van je bol ziet, dus niet de plaats waar je de bol stropte.

ik heb dan nog met de kumihimo techniek een schaartjestouw gemaakt, om een schaartje aan het oortje te bevestigen, maar je kan het evengoed zo laten, of een gewoon lintje hiervoor gebruiken.

Guute was de ontvanger en ze was er blij mee, dus ikke ook blij.

oja, nog iets anders, nog tot morgen, 14 februari, loopt er op mijn facebookpagina een wedstrijd. ga even kijken naar ‘Chevremont’ op FB en je leest er alles van!

3 responses to “tutorial

Geef een reactie

