Melle, in de voetsporen van Camille

al een hele tijd volg ik de facebook pagina ‘Mijn groote oorlog, het verhaal van Camille’. Camille Tiersen woonde in Wijtschate, waar ik ook vandaag kom. een paar jaar geleden begon zijn kleindochter Ingrid het verhaal van zijn familie in de Eerste Wereldoorlog uit de doeken te doen op de pagina.

en dit jaar verscheen er ook een verhaal van, ‘Niet omkijken, Camille’, naar het verhaal van de familie Tiersen tussen 1914 en 1920.

in het begin van mijn vakantie las ik het boek, en heel toevallig kwam ik deze zomer ook terecht in het stadje waar Camille en zijn familie in 1918 terecht kwam. Melle, een klein stadje in de Poitou Charente.

melle

ik vond het heel speciaal om in zijn voetsporen te lopen, de Rue Saint Jean te zien waar hij woonde, het kerkhof te zien waar zijn zus begraven is.

melle2

het verhaal is voor mij heel herkenbaar, mijn familie moest 100 jaar geleden ook vluchten over de grens naar Frankrijk, niet zo maar even over de grens, maar ettelijke kilometers ver in dat grote land.

voor wie graag leest en van een waargebeurd verhaal houdt, is het boek een aanrader.

 

One response to “Melle, in de voetsporen van Camille

  • Marjan

    Altijd weer interessant, Inge, alles wat met de Eerste Wereldoorlog te maken heeft…Heel speciaal wordt het, als zo’n verhaal herkenbaar voor je is. Boeiend wat je schrijft!

Geef een reactie

