een beetje uitleg

ik kreeg reeds een aantal vragen over hoe dit patroon nu eigenlijk in elkaar zit. laat me beginnen te zeggen dat dit NIET mijn uitvinding is. het is een bestaand patroon (waarvan ik nog steeds de naam niet weet). ik zag dit in een quilt tijdens het 12de quiltweekend en ik wou het ook wel eens gebruiken voor mijn overschotten civil war stof.

je begint met het tekenen van een vierkant. je kan zelf kiezen hoe groot dit beginvierkant is (denk hierbij misschien even aan de grootte van de lappen die je wil gaan gebruiken, het zou jammer zijn als je dan weer een paar centimeter over houdt (tenzij je nog een scrappyquilt wilt gaan maken natuurlijk)).

????

????

daarna deel je dit vierkant in drie gelijke horizontale delen.

????

????

en dan leg je je lat van de linkerbovenhoek naar de rechterbenedenhoek en je trekt een lijn, maar dit eigenlijk alleen maar in de middelste baan. op de tekening heb ik de volledige lijn getekend, maar wat je niet nodig hebt staat hier in onderbroken lijn.

????

????

en dan kan je gaan inkleuren:

????

????

een volledig blok bestaat uit vier keer dit basisblok, dat je telkens één kwart draait om het volledige blok te maken.

????

????

concreet heb je van ieder stofje vier keer een horizontale strook en vier keer de trapeziumvorm nodig.

samen met een rechthoek en een trapezium van je eerste stof neem je voor ieder ‘deelblok’ er een ander stofje bij.  en dan kan je gaan puzzelen, je maakt telkens een nieuw ‘kruis’ met de stof die je erbij hebt genomen.

benieuwd of ik hiermee nog meer mensen ga aansteken 😉

ondertussen staan er 36 deelblokken aan elkaar hier, het is zo verslavend! en ik ben nog niet door mijn voorraad civil wars heen…

 

????

????


7 responses to “een beetje uitleg

Plaats een reactie